Despre Haṭha-Yoga
Haṭha – violență, forță; necesitate absolută / inevitabilă;
Cu toate
acestea, termenul tehnic implică mai multe înțelesuri în perioada medievală a
unor tradiții Yoga:
·
cca
sec. XII – Dattātreyayoga-śāstra atribuită
lui Dattātreya:
o
28. Regulile
obligatorii (yama) și cele opționale (niyama), după care urmează postura
(āsana), controlul suflurilor (prāṇāyāma) este al patrulea,
restrângerea (pratyāhāra) simțurilor este a
cincea,
o
29. Concentrarea
(dhāraṇā) este descrisă după aceea,
meditația (dhyāna) este descrisă a șaptea,
contemplarea (samādhi) este descrisă a opta,
fiind cea care acordă recompensa tuturor virtuților.
o
30. Aṣṭāṅga-yoga a fost cunoscută tot așa și de către Yājñavalkya
etc.; tot așa au practicat Haṭha-yoga și discipolii lui Kapila etc.
o
31. Și
astfel marele sigiliu (mahā-mudrā), marea contracție (mahā-bandha), apoi sigiliul zborului (khecarī-mudrā) și contracția purtătorului
capcanei (jālaṁdhara-bandha),
o
32. Contracția
înălțătoare (uḍḍiyāna-bandha) și cea a rădăcinii (mūla-bandha), sigiliul inversiunii (viparītā-karaṇa-mudrā) și de asemenea, repetarea (japa) mantrei AUM̐ (praṇava) – toate acestea trebuie facute
în mare secret.
o
33. Întreitul vajrolī este cunoscut ca fiind:
membrul în receptacul (vajrolī), amaroli și sahajolī.
o
I.1. Plecăciune
lui Śrī Ādinātha prin care a fost revelată știința
despre Haṭha-yoga, ce strălucește precum o scară pentru cel
dornic să se ridice până la excelenta Rāja-yoga.
o
I.2. Prosternându-se
lui Śrī Gurunātha, de către yoginul Svātmārāma este stabilit că doar
prin știința (vidyā) Haṭha-yoga este dobândită Rāja-yoga.
o
I.3. Pentru
cei care nu cunosc Rāja-yoga, printr-o rătăcire în negura nenumăratelor opinii (mata), Svātmārāma care este plin de
compasiune oferă Haṭhapradīpikā.
o
I.4. Desigur,
știința (vidyā) Haṭha-yoga este cunoscută de către Matsyendra, Gorakṣa etc., și astfel yoginul Svātmārāma
o cunoaște prin grația (prasāda)
acestora.
o
I.9. […]
marii desăvârșiți (mahāsiddha),
sfărâmând „bastonul timpului” (kāla-daṇḍa) prin eficacitatea
științei Haṭha-yoga, se mișcă prin univers (brahmāṇḍa).
o
I.10. Pentru
cei afectați de dogoarea lumii (saṁsāra), Haṭha-yoga este coliba spre adăpostire; Haṭha-yoga este pentru toate tradițiile Yogaaidoma țestoasei ce susține pământul.
o
I.11. Știința Haṭha-yoga este extrem de secretă (gopya) pentru yoginul care dorește
desăvârșirea (siddhi); dacă este ținută secret (gupta) devine eficace (vīryavat), dar dacă este desvăluită
devine ineficientă (nirvīrya).
o
II.1. Primul
aspect din Haṭha-yoga este postura (āsana), de aceea este descrisă la
început. Fiind realizată postura (āsana), din aceasta rezultă absența
bolilor și membre (aṅga) sănătoase.
o
II.39. Postura
(pīṭha) etc., apneea (kumbhaka) și toate instrumentele,
precum sigiliul (mudrā) etc., desigur toate acestea
intră în practica (abhyāsa) Haṭha-yoga până când apare rezultate în Rāja-yoga.
o
IV.68. Prin
practicarea apneei (kumbhaka) apare trezirea (bodha) lui kuṇḍalī; din trezirea lui kuṇḍalī suṣumṇā devine liberă,
obținând astfel desăvârșirea (siddhi) în Haṭha-yoga.
o
IV.69. Haṭha-yoga nu poate fi împlinită fără Rāja-yoga, nici Rāja-yoganu poate fi împlinită fără Haṭha-yoga – de aceea trebuie practicate pe deplin ambele
până când este obținută starea de niṣpatti.
https://xn--ovrel-swa75q.ro/
https://șovărel.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu